En paus

I torsdags åkte vi tåg upp till Orsa.
Det var dagen för Morfars begravning.

Jag, lillebror, min sambo och sonen åkte tillsammans.
Vi hade 2 klass biljetter, men just den vagnen var för dagen utbytt.
Så vi fick sitta i en gammal 1 klass vagn.
Det var skönt med lite extra breda säten- och vagnen var nästan tom!
Tog fina bilder på E, men har inte hunnit lägga in dem på datorn, så de får ni se senare.

Vi var i Orsa kl 12:30.
Begravningen började inte förrän kl 15:00.
Så medans vi strök lite kläder passade vi på att ta en kopp kaffe.

Begravningen var i Orsa kapell.
Mamma hade valt ut en vit kista, och yngsta syrran har varit med och bundit blommorna.
Hon har senaste tiden praktiserat på en blomsterbutik, så det var naturligt att välja just den butiken.
Blommorna gick i färgerna gult, blått och turkost- så fina.

Allt var enkelt och mycket vackert.
Vi började med att sjunga Blott en dag, och sedan höll den kvinnliga prästen ett kort tal om morfar.
Det var vi barnbarn med respektive, mamma, hennes man och mormor.
Mormor berättade efteråt att hon hade tänkt att det var så här hennes egen begravning skulle se ut.
Det kändes väldigt konstigt att höra att det var det hon tänkte på,
men som hon sa; man måste tänka på något, för annars så gråter man bara.
Hon är gullig, min mormor.

Själv funderade jag mycket på hur min stora morfar fick plats i den där lilla kistan.

När jag gick fram till kistan för att ta mitt sista farväl,
hade jag så gärna velat säga att jag älska honom högt och tydligt-
men halsen drog ihop sig och allt jag kunde göra var att gråtandes klappa honom på kinden.
Naturligtvis bildligt talat- kistan var stängt, så allt jag kände var det varma träet.

Efteråt så samlades vi i mammas kök.
Mamma hade gjort smörgåstårta med skagenröra, ägg och ost.
Och om vi inte kände oss mätta på den, så fanns det gräddtårta och kakor också...
Vi pratade lite om morfar, men mest om annat- minns inte vad.
Livet går vidare för oss alla på olika sätt.. Det är så livet är.
Och äntligen känner jag morfar fått lite lugn och ro.

Själv kommer jag fokusera mycket på flyttning den närmsta veckan ;)

Kommentarer
Postat av: Jannice

Skönt att det blev en fin begravning!

Kram

2009-01-25 @ 00:39:41
URL: http://jannicejarpe.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0