Förskolans vara eller icke varande

I vår familj jobbar båda heltid.
Jag har visserligen väldigt ojämna arbetstider, men E har oftast en 8 timmars dag på förskolan.
(Vilket jag inte tänker ha dåligt samvete för- även om jag tror att många skulle vilja ge mig det)
Det gör att man känner att de här 8 timmarna måste innehålla något!
När man hämtar på eftermiddagarna så vill man höra att E haft en stimulerande dag;
men jag upplever inte som om vi får det.
För oss känns det mer som om vi lämnar in E för "förvaring".. och det är en hemsk känsla.

Den här månaden så har vi lämnat E på "sommardagis";
de tillhör samma enhet som vårt ordinarie, men de två avdelningarna känns som natt och dag.
Här möts man när man kommer in av bilder på alla barnen vid deras krokar-
vad de heter, vad deras föräldrar heter och om de har syskon.
(måste jag nämna att vi saknar det på våran ordinarie- där finns knappt barnens namn..)

De har fotografier uppsatta från utflykter- bl a från 4H gården vid Akalla, och personliga meddelanden från personal.
Kanske är det inte så mycket de gjort, men känslan finns där-
Att vi missar något.
Under de här veckorna så har E sett dockteater och fått gå på "bio" med biljett, och för första gången sen vi flyttade, så har han svarat Nej, när jag frågat om vi ska gå hem- det om något känns ju som om det händer något här..

Så...
Ska vi försöka byta?
Ska han behöva gå på ytterligare en inskolning?
Kommer det verkligen bli bättre om man byter? Är gräset grönare på andra sidan?
Personalen på nuvarande dagiset är ju trevliga, men ändå- det känns inte helt 100..

Ja, sånt funderar jag på just nu.


Kommentarer
Postat av: Jannice

Så som du beskriver att ert sommardagis är, så är vårt dagis..jämt. Jag förstår att du funderar på att byta.. Kanske du kan prata med personalen om detta? Är de proffessionella, så förstår de dina tankar, och är de inte det, så är det ju bara att byta ju!

2009-07-13 @ 08:54:48
URL: http://jannicejarpe.blogg.se/
Postat av: Anonym

Lita på en luttrad räv: känns det inte bra så ÄR det inte bra. Det behövs inga "bevis", det räcker med magkänsla, magkänsla, magkänsla!! Den är nämligen 100% adekvat! Däremot kan det ju vara så att sommardagiset är fullt av nitiska vikarier, kanske ska ni avvakta till augusti när allt är som vanligt och besöka dem några gånger då? Kontakten med personalen är väldigt viktig i längden. Det blir inte samma inskolning som första gången, utan det går nog lika lätt som att börja sommardagiset! Lycka till!! PS. det är enorma skillnader mellan förskolor, dagbarnvårdare och skolor!DS.

2009-07-13 @ 19:08:49
Postat av: Faster M

Känner du som du gör skall du lita på känslan. Vet att ni gör allt för honom och jag tror att det är viktigt att de långa dagarna innehåller något bra.

Kram

M

2009-07-14 @ 20:27:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0