Bokklubbsträff

Igår var det W:s tur att hålla i bokklubbsträffen-
och hon bjöd på 3- rätters som började med grillad halloumi på salladsbädd, sen vidare till fisk och pilgrimsmussla i folie som serverades med färskpotatis och romsås. Avslutningsvis fick vi njuta av vit chokladmousse med jordgubbar- Helt underbart!

Kvällens ämne var ju Så Dumt! av Mia Törnblom, och det verkade som om vi alla var överens om att det var en läsvärd bok skriven på ett lätt och flytande språk.. För mig var boken rätt personlig.
Jag har ju själv varit på anhörighetsvecka på ett behandligshem för alkohol och drogberoende, och har ett flertal i min närmaste omgivning som missbrukat både narkotika och alkohol.
Har även deltagit på Al-anon möten under den tiden jag bodde i Falun, så är bekant med mötesrutiner och sinnesro bönen- som jag för övrig själv kan använda i mitt huvud när det behövs.
Mia skriver väldigt rakt och utlämnande och jag blir imponerad över hur personligt det blir-
och man kan inte låta bli att glädjas över att hon fick ett underbart nyktert liv efter all misär, och känna att hon om någon verkligen är värd all framgång!



Det här är nästa månads bok-

"Smithy Ide cyklar på sin Raleigh. Det var säkert tjugo år sedan sist. Mycket har hänt sedan dess. Smithy är en riktig loser. Han har inga riktiga vänner och arbetet vid leksaksfabrikens löpande band är minst sagt monotont. Så plötsligt omkommer Smithys föräldrar i en bilolycka. I samma veva får han också besked om att hans älskade, men psykiskt instabila storasyster Bethany ligger död på ett bårhus på andra sidan USA. Bethany som i sin ungdom gjorde sig känd på bygden genom sin förkärlek att klä av sig naken och sedan stå blickstilla i olika poser, ibland i flera dagar. Smithy är ensam kvar när han grenslar sin gamla pojkcykel i Rhode Island i Maine i nordöstra USA för att hämta hem sin systers kvarlevor. Det blir en  resa över hela den amerikanska kontinenten men också en resa i Smithys inre. Han minns sin uppväxt och vågar, kanske för första gången i sitt liv, känna både glädje och sorg över allt han varit med om och allt han försakat. Han upptäcker sig själv, livet och kärleken. Han möter människor den ena galnare eller tokigare än den andra. Att färdas med Smithy Ide är en mycket annorlunda resa. Jag minns att jag sprang är som en roadmovie när den är som bäst. "
Tror att jag har en väldigt intressant läsning att se fram emot!

Nästa träff kommer vi ha måndag den 6 juli på en uteservering, förhoppningsvis, i solen.
Tycker du att det låter kul att ses en gång i månaden och snacka böcker och allmäna livsfrågor ;) med ett gäng tjejer, så hör av dig så får du mer information!

Kommentarer
Postat av: Wånkan

När klockan ringde 5,55 imorse så led jag med dig som redan var på jobbet = /



Tack för igår, glömde betala dig för mjölkleveransen... så säg till när du behöver en liter mjölk ; )

2009-06-03 @ 10:41:49
URL: http://wankan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0