Ett gupp på vägen

Igår kom handlingarna från Landskapsregeringen på Åland.
Min begäran om överlåtelse av  mormors fastighet har blivit nekad.

Främst för att jag inte är bröstarvinge, och sekundärt för att jag inte tänkt bosätta mig på ön.
Jag älskar verkligen Åland, men jag har absolut ingen tanke på att bosätta mig där permanent!
De har ju inga tåg- så hur ska jag försörja mig?

Jag förstår tanken med att lagen ska främja åländska intressen,
men vår tomt kommer ju ändå inte att säljas-
Så vad är poängen med att låta det växa igen i ca 20- 30 år?
Mamma har precis fyllt 50, och att invänta hennes död innan arvsrätten blir aktuell känns långsökt-
och sen är vi 4 syskon som ärver mamma, så den processen skulle ju också kunna ta tid?

Det borde ju ligga i Ålands intresse att fastigheten tas i bruk och att vi som sommagäster spenderar pengar!

Först kändes det väldigt hopplöst, men ju mer jag tänker på det, desto mer vill jag överklaga.
Ska kolla upp om konsultation av en advokat på ön, och hoppas att det här bara är ett litet gupp på vägen.


Ekerö, Åland

Kommentarer
Postat av: Jannice

Ja, det är nog ett litet gupp på vägen! Prata med en advokat, och lägg fram din sak, så ska de nog förstå hur du tänker och planerar. Verkar ju ganska onödigt att låta allt bara vara..för som du skriver, de kan ju inte tacka nej till sommargäster som spenderar en massa pengar, och rustar upp tomt mm.



Kram och jag håller tummarna nu!

2009-03-26 @ 08:45:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0