Aprilboken

Och vi fortsätter i deckarnas värld.

Igår var vi hemma hos L i Östberga.
Jag växte upp där men har inte varit där på säkert 10 år, och det kändes lite konstigt.
Mycket är sig lik, men mycket är också annorlunda.
Vår favorit grill var till exempel borta.
Den lilla kojan som stod utanför fritidsgården.
Istället fanns det där en grillbar inbyggd i hörnan av huset.
Men antar att det är sånt som händer..

Vi var bara halva gruppen på plats igår, men det var trevligt.
L bjöd på lax med ljummen bulgursallad- som var hur god som helst-
och efterår avrundades det med blåbärspaj och vaniljsås.
Jag och W rullade ut därifrån ;)

Vi hade alla streckläst boken och var överens om att den var både läskig och kändes väldigt verklig.
Har du inte läst den, så gör det.
Mer info hittar du under "marsboken"

Så den här månaden är det min tur att välja bok.

Jag gick förbi pocketshopen häromdagen och hittade;

Tre sekunder av Roslund & Hellström


Jag har läst alla deras tidigare böcker; Odjuret, Box 21, Edward Finnigans upprättelse & Flickan under gatan.
Alla hemska kriminalfall som fått klarhet genom kriminalkommisarie Ewert Grens.

Problemet med att välja en bok som ingår i en tidigare utgiven serie är ju att de andra i gruppen inte redan känner Ewert och hans privatliv.
Men i det här fallet tycker jag inte att det gör så mycket.
Han är visserligen en speciell man med en historia bakom sig som förklarar varför han är som han är,
men det är inte en stor del av själva böckernas handling.
Det är de olika fallen som står i böckernas fokus.
Och därför tror jag inte att de andra kommer uppfatta det som ett problem.
Och om de inte redan läst de andra böckerna, men känner för att göra det efter den här,
så ser jag inte att det man nu får veta om Ewert, skulle på något sett förstöra de andra böckerna..

Hur som helst.
I Tre sekunder får vi som vanligt möta Ewert och hans kollegor på Citypolisen i Stockholm.
De får larm om en död man i en lägenhet på Västmannagatan.
Poliserna på plats pratar om avrättning- Vem är mannen och varför mördades han?

Samtidigt finns det en helt annan man i samma stad som skrämd inser att han börjar glömma bort vem han är.
Mannen lever ett dubbelliv, men får ibland svårt att hålla isär de två personligheterna.
Vem är han? Och varför lever han ett dubbelliv?

Ser fram emot många timmars spännande läsning.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0