Utvärdering av Matkomfort

Nu har vi haft våran första vecka.

På måndagen serverades Gaspazio (kall tomatsoppa)
Eftersom den ska ätas som den är, så var det bara att hälla upp soppan i en skål.
Kräftorna var marinerade, så la även de åt sidan, så at alla kunde ta så mycket de ville,
och så komletterade vi med lite ungsbakade baguetter från coop.
Soppan var ok. Sonen sa att den var god, men han åt inte mer än max en tesked utan åt mest smör och bröd.
Jag tror att han kan ha tyckt att det var lite starkt.

På tisdagen var det kycklingfilé.
Det var inga problem med att skära upp filéerna i bitar och steka upp tillsammans med citronskyn.
Riset låg i små påsar som man la i kokande vatten ca 10 min, och vi fick perfekt jasminris.
Annars tycker jag att det kan vara lätt att få just jasminris väldigt kladdigt..
Den här dagen fick jag laga dubbla maträtter, eftersom jag inte äter kyckling och såsen var gjord på kalvfond,
så fick komlettera med qourn i café de paris.
Stekte även en squash till.
Det här gick hem hos hela familjen- även om sambon fortfarande tycker att det är väldigt enkel mat.

Onsdag var egentligen pasta med bacon, men då jag jobbade kväll,
så böt vi med torsdagens kottlet.
Sambon rostade potatis i ugnen och stekte färdigt det brynta köttet i ugnen.
Beredningsbeskrivningen var enkelt utförd och resultatet blev bra.
Men fläskkött är inte så populärt det heller hos vår treåring, så vi fick många köttbitar över.

Igår avslutade vi med gräddkokt pasta och bacon.
Eftersom alla såser tillagas från grunden av matkomforts personal, så vet man exakt vad de innehåller,
så det är lätt för mig att se vid leverans om jag kan äta dem eller inte (vegetarian som jag är).
Så igår stekte vi upp bacon och la vid sidan om, och så kokade vi en portion extra pasta.
Då räckte maten till både middag och till två matlådor, som nu hamnat i frysen.

Så vad tycker jag nu då?

Tycker att det har varit jätteskönt att slippa all planering.
Man kommer hem, öppnar kylen och tar fram de lådor som är dagens middag.
Men jag är inte riktigt övertygad om att priset motiverar ens, om vi ska vara ärliga, lathet.
Och det blir ju dubbelarbete de dagar då det står kött på menyn-
men så länge inte hela familjen är vegetarianer så kommer vi alltid att ha dubberätter på bordet-
så det är ju ingen skillnad. Och jag är verkligen usel på att tillaga kött, så det här är en skön kompromiss.

Vi kommer prova några veckor till, så får vi se om det här är något för oss..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0