Recept på paj

Det är många på jobbet som frågat efter receptet på pajerna som jag gjort senaste veckan.
Orginalreceptet är hämtat från boken Annas (Bergenströms) pajer;

Kvarterets rabarberpaj
Till degen
200 g smält smör/margarin
knappt 5 dl vetemjöl
1 dl socker
½ tsk bakpulver
1 rågad tsk vaniljsocker

Till fyllningen
600 g rabarber
1½ dl socker
knappt 2 msk potatismjöl

Gör så här
Smält smöret till pajdegen på svag värme och låt svalna. Skär rabarbern i bitar och ställ åt sidan.

Blanda vetemjölet, sockret till degen, vaniljsockret och bakpulvret i en bunke. Rör om, häll därefter i det smälta smöret och arbeta ihop pajdegen.

Eftersom degen innehåller bakpulver ska den inte vila, tumma istället direkt ut 2/3 av degen i en pajform och strö över potatismjölet.

Varva rabarberbitarna med sockret i pajformen. Den sista tredjedelen av degen kan man antingen göra remsor till ett lock på pajen, eller så kör man latmansmetoden som jag och smular det över rabarbern. Därefter är det dags att grädda, det tar ca 30 minuter i 200º.

De pajerna som jag haft med mig till jobbet har jag fyllt med ca 5 dl röda vinbär och ett hackat äpple-
vilket tydligen smakat alldeles utmärkt.

Så var så goda- njut av sommarens bär och frukter med en lite lyxigare smulpaj.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0