Mandelkakor av en slump

Igår var vi på kusin träff här på Gotland.
Jag gjorde en rabarberpaj med hemkokt vaniljkräm, som skulle njutas av efter middagen.
Men så stod jag där med en massa äggvitor (då man i vaniljkräm ska använda endast äggulor) och ville inte kasta bort dem.

Så surfade runt lite och hittade det här receptet på Mandelkakor; 

INGREDIENSER
175 g smält, brynt osaltat smör
rivet skal av 2 citroner
2 msk pressad citronsaft
100 g malda sötmandlar (alt. mandelmjöl)
1 ½ dl vetemjöl
3 dl florsocker
7 äggvitor, lätt uppvispade

GÖR SÅ HÄR
Smörj och mjöla bak- eller muffinsformar noggrant.
Riv skalet av citronerna.
Pressa saften ur en halv citron.
Skålla, skala och mal mandeln.
Blanda florsocker med vetemjöl och sikta ner i skål.
Blanda den malda mandeln med mjöl/florsockerblandningen.
Vispa upp äggvitorna till ett lätt skum.
Vänd ner äggviteskummet i de torra ingredienserna med en slickepott.
Blanda det brynta smöret med citronskal och saft.
Rör varsamt ner smöret men bara tills smeten blir slät. 
Smeten kan utan problem stå och svälla några timmar i kylskåpet innan gräddningen.
Fyll formarna till 2/3 och grädda mitt i ugnen i 190°, 20-25 minuter.
Låt mandelkakorna vila i 5 minuter och stjälp sedan upp dem på galler.



Jag vispade lite grädde och dekorerade med lite hallon och blåbär.. 
Resultatet vart över förväntan.
Kakorna vart både goda och söta att se på :-)

Ett recept att spara!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0